Sportowiec jako osoba poddana stałemu, często ekstremalnemu wysiłkowi powinna zwracać szczególną uwagę na zapewnienie organizmowi prawidłowej ilości głównego składnika pokarmowego jakim jest białko.

Zapotrzebowanie na białko u osób ćwiczących jest różne w zależności od uprawianej dyscypliny. Im wysiłek ma charakter bardziej siłowy, czyli taki który przebiega w krótkim czasie i charakteryzuje się wysoką intensywnością, tym wzrasta popyt organizmu na białko.

 

Maksymalnie dzienne ilości białka w diecie sportowca mogą sięgać 3 g/kg masy ciała. Tu pojawia się problem jak dostarczyć tak duże ilości białka. Podstawową formą zapewnienia białka w codziennej diecie są normalne posiłki. Niestety nie zawsze pokrywają one w stopniu wystarczającym zapotrzebowanie organizmu. Zresztą produkty spożywcze nawet te które dostarczają dużych ilości białka w porcji (mięso, nabiał, ryby, itp) zawierają jednocześnie węglowodany oraz tłuszcze. Nie tego oczekuje sportowiec. Tu z pomocą przychodzą specjalne preparaty wysokobiałkowe w skoncentrowanej formie. Z uwagi na to, iż białka pokarmowe mają różną wartość odżywczą, której wykładnikiem jest stopień zużytkowania ich do syntezy własnych białek ustrojowych, szczególnie ważny jest prawidłowy dobór źródła pochodzenia białka. Te białka, których wykorzystanie na ten cel jest małe (np. białka zbóż), uznawane są za białka o niskiej wartości odżywczej, inne (np. serwatkowe białka mleka) ustrój wykorzystuje prawie całkowicie, dlatego są one białkami o wysokiej wartości odżywczej. Spośród produktów mlecznego pochodzenia najwyżej cenione są te o jak najwyższej zawartości białka - standardem stał się poziom 80%. Koncentraty białek serwatki (ang. WPC) postrzegane są jako najlepsze z uwagi na wysoką wartość biologiczną (ang. BV), wynikającą ze świetnej strawności oraz dobrego profilu aminokwasowego (aminogramu), przy niskim poziome zarówno węglowodanów, jak i tłuszczów. W praktyce ważną cechą jest również bardzo dobry smak tych produktów.